Alla inlägg under juni 2013

Av josefina linderborg - 25 juni 2013 22:01

Eftersom hovkvaliten hos Th har försämrats väsentligt på alla fyra fick jag tips av hovslagaren att han skulle få gå barfota några veckor. Nu har han alltså minst sex veckor härlig semester där han bara ska få gå och kurera o tjocka till sig.
Så jag får lägga min pepp åt sidan och försöka träna lite istället. Men i augusti kör vi igång igen :)

I övrigt har han redan lagt på sig en del, han verkar pigg och stark som aldrig förr! Hoppas bara han inte kryper ur skinnet innan vilan är över..

Av josefina linderborg - 18 juni 2013 23:24

Idag blev det promenader för hela slanten!
Från betet till stallet, vänta på hovslagaren som jag lyckades villa bort med min utomordentliga vägbeskrivning och sen tillbaka till betet. Både hästägare, fodervärd, hund och häst motionerade! Plus Emelie och Jeton ;)

Av josefina linderborg - 17 juni 2013 20:39

Det är lite svårt att hitta tiden till att skriva ibland. Det har iofs inte hänt så mkt de senaste dagarna heller för den delen.
Eller jo, i fredags skrittade vi ut en sväng innan veterinären kom för vaccinering. Då red vi förbi en liten äng och fick väldigt svårt att motstå frestelsen - jag var tvungen att känna lite på honom! Ett varv åt båda håll i trav och galopp.. WOW vad jag har saknat den känslan! Han la sig jättefint i handen och hade ryggen med hela vägen. Nu minns jag vad det är vi siktar på :)

Igår gick Thorsten och Jeton ut på riktigt fint sommarbete, nu har de ungefär fem hektar att brottas på. Jag längtar efter att få sätta igång min blivande tjockis på riktigt!

Bakhovarna växer sakta men säkert, däremot har han lyckats lossa på framskorna nu också. Från att aldrig ha haft en enda tappsko till det här, jag vet inte om jag ska vara imponerad eller bedrövad.. Men min suveräna hovis kommer redan imorgon trots sjukdom! :)

Av josefina linderborg - 14 juni 2013 09:14

De tre senaste dagarna har vi haft lite uppehåll i "mysturerna", dels pga sjukdom, tidsbrist och vädret. Men Kapten Knas verkar nöjd ändå! Han har fått en kompis som tycker om att tugga på höftlnölarna vilket inte är särskilt uppskattat, fast det verkar gå bra ändå.
Igår var det planerat en skrittsväng, men först fick jag rida goa Dimma en sväng runt byn. Det var väldigt intressant då hon är nästan raka motsatsen till Th - och så jäkla liten ;) men kul var det! Tyvärr satte vädret stopp för skritten med Th, jag börjar få lite dåligt samvete samtidigt som jag vet att eftersom han inte är igång nu ändå så lider han inte överdrivet mkt.
Men idag SKA det hinnas med innan han får vaccinationen!

Av josefina linderborg - 10 juni 2013 20:22

Igår var vi tre stycken som skrittade ut en liten sväng, Thorsten tog ganska tidigt täten för att visa sig "stor och stark". Han verkar fortfarande pigg och glad, det är nog mest en stackars hästägare som lider av att se honom så tunn och omusklad.

Idag lyckades vi hitta en lucka mellan alla regnskurar och begav oss ut barbacka. På vägen bort var han väldigt framåt och ville bara jobba - men det är lång tygel och mys som gäller nu ett tag.
Så fort vi vände tillbaka mot stallet började han sega och liksom "orma" sig lite, han tyckte inte alls att vi var färdiga än! Det känns så kul att han fortfarande är den arbetsvillige grabben, en riktig fighter! Snart kommer vi vara tillbaka på banan! :)

Av josefina linderborg - 9 juni 2013 14:23

Som så många andra hästägare tappade jag gnistan efter den tunga vintern, jag var så otroligt trött på kylan, slasket, mörkret och allt vad hästar innebar.
Eftersom Th mår bäst av att gå kontinuerligt kändes det mest rättvist mot honom att han skulle få utlopp för sin energi. Så i april hamnade han hos en fodervärd. En supergullig tjej som bodde i närheten, väldigt ambitiös och tyckte mkt om Th.
Men nu är han tillbaka, ska sättas igång sakta då han fått lite sommarvila och problem med bakhovarna.
Första skritturen blev igår, en riktig kort sväng för att prova tofflorna. Det verkade funka bra så idag blir en utökning tillsammans med två av brudarna från stallet :)

Av josefina linderborg - 9 juni 2013 10:20

För att göra det hela lättare skulle jag vilja berätta våran historia från början, en ganska otrolig resa nu när man ser tillbaka på det.

I början av Mars 2012 svarade jag på en annons på hästnet, jag hade sett annonsen några ggr tidigare men aldrig svarat på den. Men när min kompis tipsade om den var det bara att chansa!
Det var en huvudbild på en brun häst med bläs, han såg glad och nyfiken ut. Säljaren ringde upp ett par dagar senare och berättade att han var väldig trevlig, endast insutten i skritt och trav. Det märktes att hon inte riktigt tyckte om honom, de hade aldrig "klickat" ordentligt. Men han lät som ett roligt projekt iaf, jag tänkte att i värsta fall kan man ju rida till honom och sälja sen. Se det mer som en utmaning.

Så den 11/3 2012 åkte till Fölseryd, en bit utanför väderstad, och kollade på honom. Eftersom det var en bit bort och vi skulle kolla på en till häst åt min kompis så hade vi hästbussen med oss - vi tänkte att någon av de följer säkert med hem!
Väl framme möter vi säljaren som visar oss till lösdriftshagen där han stod med sin flock. Och chocken som kom när man ser minst 25 hästar i varierande ålder i en och samma hage är för mig fortfarande otrolig. Jag kunde inte för mitt liv hitta den där fina glansiga, pigga och snygga valacken bland dem, blicken gick som en målsökande misil bland lurvtussarna. Har vi kommit fel?
Säljaren går iaf in i en klunga av hästar och kommer med en långhårig, jättetunn kamel. Min första tanke var "den där vill inte jag ha!". Men vi hade åkt så långt och jag ville ändå inte avfärda honom på en gång av någon anledning, så vi gick mot stallet för att borsta och känna igenom honom lite. Jag tog den mjukaste borsten jag hittade för att skona hans skinn och skelett. På andra sidan hörde jag hur en piggborste lekte hela havet stormar över revebenen på honom..
Vi står och småpratar lite, hon berättar om hur inridningen gått till och har egentligen inte mycket att säga till hans fördel. Jag blev alltmer missmodig, men jag ville se honom i någon sorts rörelse. Med tanke på hans tillstånd fanns det inte en chans att jag skulle sätta mig på honom, men min kompis såg en svag backe utanför och föreslog att vi kunde trava honom för hand där och se hur han tar emot sig på steget. Sagt och gjort, han visade inga tecken på hälta eller obehag. DÅ kom det som fick mig på fall..
När de kom tillbaka från den korta backen gick jag fram för att klappa honom lite, och helt plötsligt kör han upp mulen i ansiktet på mig och gör "indiandgrejen" när de blåser ut luft från näsborrarna för att visa att de är ofarliga. Jag blåser tillbaka och han kör in huvudet under armen på mig, drar en suck och verkar bara njuta. Då var det totalt kört, jag kunde inte lämna stället utan honom!
Vi var inte helt hundra på att han faktiskt skulle överleva den långa resan hem, men han visade sig vara en riktig fighter redan då! Med jämna mellanrum gnäggade han men stod som ett ljus under större delen av resan.
Dagen efter hemma i stallet konstaterades det att han var sprängfylld med mask och invaderad av löss. Men all uppmärksamhet han fick var som himmelriket för honom, han mös varenda sekund. Och ute i hagen kunde han ligga helt utslagen och bokstavligen snarka, stallägaren trodde ett flertal gånger att han hade dött - tills hon hörde mullret från hans strupe.
Så började vi väldigt lugnt att sätta igång hans träning, först promenader för hand, sen löslongering korta stunder, longering med lätt inspänning bara för att han skulle hitta ett stöd framtill. Efter en dryg månad med massor av mat och lätt träning satte jag mig på honom för första gången, vi skrittade i ca tre minuter på parkeringen. Jag var som på moln, nu var vi på gång på riktigt!
Träningen utökades succesivt blandat med både longering och tömkörning, lite löshoppning och mycket ridjobb på slingan. Han gjorde enorma framsteg hela våren, och det kändes bara bättre och bättre.

Jag tror att vi fick en väldigt bra start med tanke på att vi inte var fixerade vid ridningen, utan första prioriteringen var att bli av med både löss och mask, få ordning på hans trasiga hovar (självklart var han svårskodd pga tidigare obehagliga upplevelser också) och raspa tänderna på honom. Och alla promenader samt uppfostran har gett oss ett enormt försprång i så mycket annat.

Jag hade aldrig klarat denna resan själv utan har fått massor av hjälp och stöd från familjen Bergman, jag kommer alltid vara evigt tacksam för allt Ni gjort!


Det var början på våran historia, och vi är inte färdiga än på långa vägar :)  

Av josefina linderborg - 9 juni 2013 10:00

Det kanske är dags att återuppliva den här gamla stofilen!
Det kommer nog främst handla om min bästa vän Thorsten, våra framsteg och klavertramp!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards